Hva med å imponere med en knallgod brownie i helga? Denne er en enkelt smaksbombe med små friske bomber av skogsbær mot den mørke bitre sjokoladen – lett å lage er den også!
Brownie med bær
Etter en inspirasjonstur i fryseren, fødtes ideen om å lage sjokoladekake med skogsbær. Et lite søk på Google ga meg det treffet jeg ønsket; Trines brownie med bringebærbomber.
Med litt omskrivinger ble det til min helt egen gluten- og melkefrie skogsbær utgave.
Du trenger
150 gr. melange uten melk
ca 200 gr. mørk kokesjokolade (coop mørk kokesjokolade)
3 egg
2 dl sukker
1 ss vaniljesukker
2 dl Schär bread mix eller annen lys melmix
½ ts bakepulver
cirka 150 gr. skogsbær
Litt maldonsalt
Litt maldonsalt
Sett ovnen på 175 grader (varmluft). Smelt margarinen i en kjele, ta kjelen av varmen og smelt sjokoladen i små biter, rør rundt.
Tilsett ett og ett egg, rør nøye mellom hvert egg.
Tilsett sukker, vaniljesukker, bakepulver og salt, rør det godt inn før du sikter inn melblandingen.
Bland det hele forsiktig, men godt, med en slikkepott og ha det over i en smurt springform med bakepapir.
Ha over delvis tinte bær jevnt over hele kaken før du stryker over hele kaken med slikkepotten.
*
Stekes i cirka 30 minutter midt i ovnen. Serveres med Soyais eller kanskje vaniljekrem?
I smak falt den i hvertfall!
